Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Через глобальний вплив COVID-19 діти проводять все більше часу в Інтернеті.
Одними з розваг серед підлітків в соціальних мережах, що, зокрема за умови відсутності компетентностей безпечної поведінки в цифровому просторі, можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті».
«вогняний челендж» (Fire challenge);
«падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);
«проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);
«отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);
«суїцидальний челендж Момо»;
«удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out challenge);
«контрольована задуха» (Вlackout challenge);
«вибух розетки» (Outlet Challenge);
«вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);
«я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.
Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку.
говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити, пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій: підтримувати спілкування, давати поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;
разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивати цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом в Інтернеті;
заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі онлайн та флайн;
контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини;
вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;
перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;
використовувати доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які можуть обмежувати шкідливий контент, контролювати дії дитини та обмежувати чи блокувати час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту. Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.
1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитин (Пн – Пт з 12:00 до 16:00):
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);
16 111 (безкоштовно з мобільних).
2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.
3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за допомогою.
Більше інформації за посиланням https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist-prav-ditini/bezpeka-ditej-v-interneti
1. Бесіда з учнями 1-4 класів «Безпечний Інтернет».
3. Прес-конференція з учнями 9-11 класів «Які загрози несе нам Інтернет?».
4. Презентація та захист плакатів.
"СТВОРЮЄМО ОНЛАЙН-ПРОСТІР РАЗОМ З ДІТЬМИ"
День програміста відзначається на 256-й день року — 13 вересня, а якщо рік високосний — 12 вересня.
Число 256 обрано тому, що це кількість цілих чисел, яку можна виразити за допомогою восьмирозрядного байта, а також це максимальна ступінь числа 2, яка меншакількості днів у році — 365. Історія свята День програміста Український уряд поки свято офіційним не визнав, але в ряді країн День програміста входить в число державних свят.
У березні на сайті Президента України була зареєстрована петиція з пропозицією встановити 13 вересня новимпрофесійнимсвятом - День програміста. "Сьогодні без комп'ютера нічого не можливо зробити, банківські перекази, хірургічні операції, електронні черги, електронні квитки, голосування в радах, місцеві та державні сайти, невже ми не заслуговуємо професійне свято?", - пояснив свою позицію автор.
1 урок перегляд мультфільму «Казка про Інтернет» 2,3,4 класи
4 – урок перегляд відеороликів на тему «Інтернет – користь чи прихована небезпека». 5, 6, 7 клас
12:30 – 13:15 онлайн-урок в системі Cisco
«Разом до найкращого Інтернету»
Кібербезпека.
1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи, свої паролі.
2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.
4. Не відповідати на невиховані і грубі листи. Якщо одержите такі листи не з вашої вини, то сповістіть про це батьків, нехай вони зв'яжуться з компанією, що надає послуги Інтернет.
5. Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятний час роботи в Інтернеті і сайти, до яких ви збираєтесь заходити.
6. Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
7. Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
8. Не шкодити і не заважати іншим користувачам.
Метою Дня безпеки в Інтернеті є поширення знань про безпечне, відповідальне і позитивне використання цифрових технологій для дітей та молоді.
У всьому світі, День безпеки в Інтернеті відзначається в більш ніж ста країнах і координується об’єднаною мережею Insafe/INHOPE, за підтримки Європейської комісії, а також 31-им національним центром забезпечення безпеки в Інтернеті по всій Європі.
Ця подія дозволяє зробити акцент на позитивному використанні технологій і вивчити роль, яку ми всі граємо в цілях сприяння створенню кращої і більш безпечної онлайн-спільноти. Вона служить закликом для молодих людей, батьків, вихователів, вчителів, соціальних працівників, співробітників правоохоронних органів, підприємств, політиків і широких верств суспільства, щоб об’єднатися з метою сприяння та створення найбільш позитивного і кращого інтернету.
В 2017 році День безпеки в Інтернеті припадає на 7 лютого і відзначається у світі під гаслом «Будь зміною: об’єднаймося для кращого Інтернету».
В Андріївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 в цей день було проведено цілий ряд заходів для учнів з метою поглиблення їх знань про безпечний Інтернет.
Молодші школярі, учні 1 та 2 класів, подивилися мультфільм «Фіксики. Інтернет». Після перегляду діти відповідали на поставлені запитання, розповідали цікаві історії, пов’язані з використанням Інтернету.
Для старших учнів молодшої школи проводилися відео-уроки на тему: "Інтернет - користь чи прихована небезпека" з метою ознайомлення учнів з правилами поведінки в Інтернеті. Учні охоче обговорювали віртуальні загрози, які можуть завдати шкоди в реальному житті, а також вивчили пам’ятку про «Неприємності в мережі та як їх уникнути».
Учні 6 – 7 класів приймали участь в грі «Безпечна подорож до країни Інтернет». Після закінчення гри-подорожі учасники визначили негативний вплив мережі на підростаюче покоління, а також пригадали пам’ятку про «Неприємності в мережі та як їх уникнути».
Для учнів 8 – 9 класів була проведена інформаційна бесіда «Неприємності в мережі Інтернет». Наголошувалося на позитивному та корисному використанні інформаційних технологій.
Учні 11 класу провели годину спілкування з учнями 5 класу на тему: "Інтернет – користь чи прихована небезпека". Визначили позитивний і негативний вплив Інтернету на підлітків, а також пригадали пам’ятку про «Неприємності в мережі та як їх уникнути».
Учні старших класів визначали шляхи попередження негативного впливу роботи в Інтернеті, ознайомилися з інформацією щодо безпечного використання сайтів для підлітків.
День Безпечного Інтернету відзначається на другий день другого тижня другого місяця щорічно.
Тисячі людей в усьому світі об’єднуються та беруть участь у різних заходах заради просування ідеї відповідального використання онлайн-технологій та мобільних приладів, особливо, дітьми та молоддю.
Ідея онлайн-безпеки еволюціонувала останні роки, змінюючи фокус від створення «безпечного» Інтернету до створення «кращого» Інтернету.
День безпечного Інтернету (Safe Internet Day) організовано мережами Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування ідеї відповідального використання онлайн-технологій та мобільних приладів, особливо, дітьми та молоддю.
В Україні також в цей день у закладах освіти, бібліотеках, дитячих та молодіжних клубах, громадських та бізнес-організаціях, в медіа та на сторінках соціальних мереж діти та дорослі обговорюють питання безпечної поведінки в Інтернеті, потенційних загроз, випадки порушення прав дитини та механізми їх захисту.
1. Поради та правила поведінки дітей під час користування Інтернетом.
2. Поради батькам щодо безпечної роботи дітей в Інтернеті.
3. Попередження комп’ютерної залежності та можливість отримання
психологічної допомоги.
4. Юридичні консультації щодо злочинів проти дітей в Інтернеті.
5. Допомога у випадках чи за умови підозр щодо загрози дітям через
Інтернет.09 лютого 2016 року до Всесвітнього дня безпечного Інтернету провели ряд цікавих заходів для учнів з метою поглиблення їх знань про безпечний Інтернет.
Організували змагання серед учнів початкових класів з пошуку цікавих матеріалів про користувачів Інтернету.
Багатьох батьків турбує те, що їхні діти багато часу проводять в Інтернеті. Доступ до Всесвітньої мережі відкриває безмежні можливості для навчання і самовдосконалення, тому батьки і школа по змозі намагаються забезпечити учням цей доступ. Проте часто замість того, щоб використовувати Інтернет для виконання домашніх завдань і досліджень, діти проводять там години, обмінюючись миттєвими повідомленнями, граючись в онлайнові ігри та розмовляючи з незнайомими людьми в чат-кімнатах. Таким чином, з появою Інтернету проблема підтримки балансу між розвагами та навчанням у житті дітей ускладнилася. Багато дітей і підлітків, потрапивши в Інтернет, втрачають відчуття часу та реальності.
Розробили пам’ятку для батьків, вчителів та учнів щодо правил безпечної роботи в Інтернеті, провели виховні години у 8-11-х класах на тему: «Скажемо спаму – «НІ!», години спілкування у 5-7-х класах на тему: «Подорож в безпечну країну Інтернет».
Учні 11 класу створили презентації до Всесвітнього дня безпечного Інтернету.
З найменшими користувачами Інтернетом – вивчили "правила дорожнього руху" в мережі Інтернет.